DigiÄKK tuleb taas: koolieelikud õpivad mänguliselt internetis turvaliselt tegutsema

Lapsed pargis
Autor:
Kätrin Zupsmann, Angelina Pjatkovskaja

19. mail toimub Tartus Tähtvere pargis juba teist korda koolieelikutele mõeldud internetiturvalisuse õppus DigiÄKK. Kui eelmisel aastal osales kümme lasteaiarühma, siis tänavu on osalejate arv kasvanud viieteistkümne rühmani. Lapsed õpivad läbi mängulise tegevuse, kuidas internetis teadlikult ja turvaliselt käituda.

Sündmuse korraldavad Tartu Ülikooli õppeaine “Meediapädevuste mänguline arendamine” vastutavad õppejõud Inger Klesment ja Maria Murumaa-Mengel koostöös tudengitega.

Väljakutsed korraldusteel

DigiÄKKi ettevalmistamine on pakkunud tudengitele mitmeid väärtuslikke õpikogemusi. Intervjueerisime kolme kaastudengit, päevajuhti Lisettet ning mängujuhte Lottat ja Kristjanit.

Päevajuht Lisette tõi välja, et suurimaks katsumuseks oli päevakava paika panemine ilma eelneva praktilise kogemuseta. “Olen õppinud väga lühikese aja jooksul tegema uute inimestega koostööd, kus saame üksteist toetada, tundma õppida ning täiendada üksteise teadmisi. Kogu see protsess oli minu jaoks mugavustsoonist väljatulek,” kirjeldas Lisette oma kogemust.

Mängujuhina pidi Lotta oma grupiga mõtlema välja tegevuse, mis oleks ühtaegu meeldiv, kergesti arusaadav ning ka hariv, kuid teiste gruppide mängudest selgelt eristuv – see aga osutus talle kõige keerulisemaks. Lotta lisas veel, et protsessi käigus on ta õppinud vaatama olukordi rohkem läbi laste silmade.
Mängujuht Kristjan tõi oma kogemuses välja, et suurimaks väljakutseks oli sobiva idee arendamine. “Kõige keerulisem oli vist idee arendus, et väljamõeldud mäng või tegevus oleks lastele huvitav ja lisaks sellele, et lastel lihtsalt tore oleks, õpetaks see tegevus neile ka midagi. Minu jaoks oli esmakordne selline mängude väljamõtlemine ning selle mõtte põhjendamine teadusartiklite põhjal. Tegelikult oli see väga kasulik ja õpetlik, sest kui tulevikus tuleb oma magistritööd kirjutada, on nüüd väike kokkupuude sellega olnud, mis teeb selle omakorda natuke lihtsamaks,” kirjeldas Kristjan.

Ootused ja lootused DigiÄKK-i eel

Korraldajate ootused ürituse suhtes on positiivsed ja täis lootust.

Lisette loodab, et lapsed saavad ürituselt kaasa mängulisi ideid, mida ka hiljem omavahel katsetada ja jagada. “Ma loodan, et iga laps saab kaasa mõne mängu, mida koos sõpradega vabal ajal mängida. Samuti tahan, et lapsed lahkuksid DigiÄKK-ilt veelgi rõõmsamate ja enesekindlamatena,” sõnas Lisette. Ta lisas, et päevajuhtide kostüümid aitavad muuta kogemust veelgi meeldejäävamaks ja kaasavamaks.

Lotta usub, et hästi ette valmistatud mängud toovad lastele nii rõõmu kui ka praktilisi teadmisi. “Eeldan, et ürituse toimumise hetkeks on mänge piisavalt viimistletud ja läbi tehtud, et nende läbi viimisega ei teki suuri probleeme,” ütles Lotta. Ta loodab anda oma panuse, et üritus sujuks ning pakuks lastele positiivset ja arendavat kogemust.

Kristjan lisas, et pärast pikaajalist ja vaevanõudvat ettevalmistust soovib ta näha, et tehtud töö ja pingutus tasuvad end ära. “Kuna DigiÄKKiks valmistumine on olnud pikaajaline ja vaevanõudev protsess, siis loodan, et üritusel näeme, et sellest suurest tööst ja vaevast on olnud kasu ning et lapsed mängivad meie mänge sära silmis ja jäävad üleüldiselt üritusega rahule,” sõnas ta.

DigiÄKK on suurepärane näide sellest, kuidas mängu kaudu saab õpetada lastele olulisi digiturvalisuse oskusi. Korraldajate jaoks on ürituse ettevalmistamine olnud väljakutseid pakkuv, kuid arendav kogemus. Samal ajal on nende lootused kõrged: nad soovivad pakkuda lastele väärtuslikku ja meeldejäävat päeva, mis kasvatab teadmisi ja tugevdab positiivseid internetikäitumise harjumusi. DigiÄKK-i tulevik paistab helge – tudengid loodavad, et see kasvab aja jooksul üleriigiliseks suurürituseks, millest saavad osa tuhanded lapsed üle Eesti.

Autorid: Laura Murel, Gelly Kompus, Maria Saskia Vainomäe

Kas leidsite vajaliku informatsiooni? *
Aitäh tagasiside eest!