Rahvusvaheline Kirjaoskuse Assotsiatsioon lisas ühiskonnateaduste instituudi vilistlase ja BECID-keskuse meediapädevuse spetsialisti Gretel Juhansoo noorte meediakirjaoskuse edendajate nimekirja „30 under 30“. Gretel jäi silma Tartu Ülikooli meediaklubi projekti kaasjuhtimisega, mille raames ta koos ülikooli tudengitega valmistab ja viib läbi digipädevusi arendavaid mänge, koostab meediaõpetuse tundide õppekavu ning hoiab ka õpetajaid informeerituna sotsiaalmeedia trendidest.
Nimekirjas „30 under 30“ tõstab Rahvusvaheline Kirjaoskuse Assotsiatsioon esile 30 silmapaistvat alla 30-aastast meediakirjaoskuse eestkõnelejat kogu maailmast, kes toovad inimesteni meediateadlikkuse aluseid ja aitavad tagada võrdset ligipääsu digioskustele. Sotsiaalmeedia võimalusi ja mõjusid süvitsi uurinud ja läbi katsetanud Gretel Juhansoo aitas käivitada ja läbi viia meediaklubi projekti. Algatuse raames korraldasid Gretel koos projekti vastutava täitja Inger Klesmentiga nüüdseks juba 300 meediateemalist töötuba 6000 lapsele ja noorele üle Eesti. Gretel pääses parimate meediahariduse edendajate rahvusvahelisse nimekirja esimese inimesena Baltikumist.
„Ehkki olgem ausad, kellele ei meeldi tunnustust pälvida, väärtustan enim seda, et noorte meediapädevus-alaseid tegevusi märgatakse. Ja veel siin, Lõuna-Eestis! Siinkohal pean välja tooma BECID-i ja laiemalt EDMO võrgustikud, kuhu kuulumine on võimaldanud oma erialaseid tegemisi laiemalt jagada.“
Meediaklubi töötubades õpetati muuhulgas, kuidas turvaliselt toimetada veebis, olles teadlik algoritmide loogikast, sotsiaalmeediaplatvormide mõjust ning infohäirete ja küberkiusamise ohtudest. Ehkki Meediaklubi projekt on tänaseks lõppenud, jätkab Gretel erinevatel teemadel töötubade korraldamist nii Eesti erinevates piirkondades kui ka välismaal ja hoiab kätt viimaste trendide pulsil. Läbi töötubade hoiab ta ka kontakti noortega, mis aitab tal tõstatada kõnetavaid teemasid ja valmistada noori ette kokkupuuteks tegelike digiriskidega.
Soov eristada ja näidata laiemalt, mida sotsiaalmeedias silmas pidada ja mida väärtustada, hakkas Gretelil kujunema juba nooremas eas. Temas tekitas ebakõla meedia kasutamise taunimine ja liialdatud mure noorte meediakasutajate pärast. Selline suhtumine paljuski takerdab meediapädevuste arengut ning jätab noored pikemas vaates sotsiaalmeedias isepäi tegutsema, muutes nad potentsiaalselt erinevate ohtude suhtes haavatavaks. „On ebaõiglane ja ebareaalne oodata, et noored oma nutiseadmed hülgaksid ja läheksid tagasi aega, kus telefone polnudki. Õiglane on aga varustada inimesi vajalike oskuste ja teadmistega selleks, et meediakasutus oleks justnimelt positiivne, turvaline ja kasulik,“ ütleb Gretel Juhansoo.
Noori meediakirjaoskuse eestkõnelejaid kaasatakse assotsiatsiooni võrgustikku, pakkudes tuge, ressursse ja koostöövõimalusi. Nende algatusi ja saavutusi jälgitakse ja kajastatakse ka edaspidi. Greteli sõnul annab võrgustikuga liitumine talle võimaluse suhelda oma ala noorte professionaalidega, ammutada inspiratsiooni maailmas kasutatavatest materjalidest ja paralleelselt levitada ka oma ideid. Alates 2025. aastast hakkab Gretel õpetama Tartu Ülikooli Narva kolledžis meediakasvatust alushariduses, et oskused veebiavarustes turvaliselt tegutseda jõuaksid ka kõige väiksemateni.