Ühiskonnateaduste instituudi meediastumise uurimisrühm eestindas rahvusvahelise projekti ySKILLS („Noorte digipädevused“) käigus loodud rakenduslikud materjalid. Veebileht on kõigile kättesaadav ning mõeldud eelkõige noortele, õpetajatele, tugispetsialistidele ja lastevanematele.
Uurimisrühma liikmed Veronika Kalmus, Signe Opermann ja Mari-Liis Tikerperi esitlesid ySKILLS-i veebivaramut rahvusvahelise turvalise interneti päeva puhul Tallinnas toimunud konverentsil „Targalt internetis: digitaalne heaolu ja vaimne tervis”. Aadressil sisu.ut.ee/yskills asuvale lehele on koondatud praktilised õppe- ja teabematerjalid, mis kutsuvad noori kaasa mõtlema, arutlema ning oma digioskusi proovile panema. Eestindatud slaidiesitlusi, interaktiivseid ülesandeid, aruteluküsimusi ja animafilme saab kasutada eri ainetundides, teemapäevadel ja töötubades, mille keskmes on digioskused. ySKILLS-i õppevara on võimalik kasutada ka õppeaineid lõimivas tegevuses, näiteks vaimse tervise või keskkonnateemade käsitlemisel.
Digioskused ja vaimne heaolu
„Digioskuste ja -teadmiste mõõtmise kõrval pöörasime oma uuringus tähelepanu ka noorte vaimsele heaolule ja selle seostele digipädevusega,“
Tulemused näitasid, et head oskused ja teadmised aitavad noortel digimaailma võimalusi mitmekülgselt kasutada, kuid keeruliste ja vaimset heaolu ohustavate olukordade lahendamiseks ei pruugi neist piisata. Noored vajavad ka kaaslaste ja täiskasvanute tuge ja abi.
Nõuandeid noorte vaimse heaolu toetamiseks leiab ySKILLS-i teabematerjalidest, mis valmisid kvalitatiivuuringu tulemuste põhjal ning mille väljatöötamisel konsulteeriti ka vaimse tervise probleeme kogenud noortega.
Veebivaramu sisaldab infot ka uurimismetoodika, -eetika ja laste õiguste kohta digimaailmas, koondab Eesti uurimisrühma osalusel valminud teadusväljundid ning tutvustab ySKILLS-i kestvusuuringu põhitulemusi.
Usaldusväärsed võrdlusuuringud
Uurimisrühma juht, sotsioloogia professor Veronika Kalmus tõi kooliküsitluse tulemusi kommenteerides esile globaalse digimeedia olulisuse noorte elus.
„Küsitlesime kolmel järjestikusel aastal kuues riigis 12–17-aastaseid õpilasi. Nägime, et üleilmsetes meedia- ja digikultuurihoovustes on tänapäeva teismeliste digioskused ja -teadmised kujunenud üpris ühetasaseks. Kõige paremad olid Euroopa koolinoored suhtlemisoskustes, kehvimad aga info otsimises ja töötlemises,“
„Eesti õpilaste tulemused paranesid kahe aastaga kõige enam sisuloomes – väga heade oskustega noorte osakaal kasvas 40%-lt 45%-le,“ lisas ta.
Turvalise interneti päeva konverentsi avakõnes toetus ySKILLS-i tulemustele ka Haridus- ja Teadusministeeriumi kantsler Kristi Vinter-Nemvalts, tsiteerides lisaks laste veebikasutuse uuringu EU Kids Online tulemusi. „PISA testi kõrval on EU Kids Online, milles meie uurimisrühm Eestit alates 2007. aastast esindab, ja ySKILLS sisuliselt ainsad suured rahvusvahelised uuringud, mis võimaldavad hinnata Eesti noorte oskusi ja kogemusi võrreldes teiste maade eakaaslastega ning teha teadmispõhiseid poliitikaotsuseid,“ tõdes Veronika Kalmus.
Meediastumise uurimisrühma üks järgmisi tegevusi on EU Kids Online’i uue andmekogumise ettevalmistamine ja rahastuse taotlemine.
Teksti koostasid:
Veronika Kalmus, sotsioloogia professor
Signe Opermann, meediasotsioloogia teadur