Komisjon on teinud oma kogunemise ja valinud välja ÜTI käesoleva õppeaasta kõige värskemad teod!
Bakalaureusetaseme tudengite töödest tunnustame 2021. aasta märtsikuu lõpus toimunud meediapädevuse nädala raames terve seeria ürituste ja aktsioonidega välja tulnud tiimi koosseisus Carlos Kuiv, Kaili Malts, Cristine Ränna, Henn Uuetoa ja Christina Värno (juhendajatena vilistlane Karl Gustav Adamsoo ja Maria Murumaa-Mengel). Meedia- ja infopädevused on meie instituudi tuumteema ning seetõttu oli hea meel näha, et tudengid suutsid terve nädala täita erinäoliste ettevõtmiste ja õnnestumistega. Sotsiaalmeediakampaaniat #tasakaalustaja - mille eesmärgiks oli märgata neid inimesi, kes toovad sotsiaalmeedias toimuvatesse mõttevahetustesse rahulikku tooni ja balanssi - jagas edasi isegi EV president Kersti Kaljulaid.
Tartu kesklinna seadsid tudengid üles digimeediapädevustele mõtlema kutsuva peeglinäituse, et tuua teema ekraanidest välja ja panna inimesed mõtlema oma sotsiaalmeediaharjumustele. Koolides anti mitmeid õnnestunud meedia- ja infopädevustele keskenduvaid veebitunde, meedianädala raames ja järel avaldati mitmeid arvamusartikleid ning aidati korraldada avalik paneelarutelu YouTube’i vahendusel ja interaktiivne aruteluõhtu Zoomis. Hoolimata sellest, et eesmärgid olid hägusalt püstitatud ning näost-näkku suhtlust oli minimaalselt, said tudengid nädalaks planeeritud tegevustega väga hästi hakkama.
1) ÜIA projektipraktika raames viisid magistrandid läbi haridusvaldkonna uuringute kaardistuse ja töötasid välja juhendmaterjali küsitlusuuringute läbiviimise kohta, mis oleks abiks haridusvaldkonnas uuringute vajaduse ja kvaliteedi hindamiseks ning uuringute tellimiseks. Praktikarühm töötas läbi erinevad erinevad juhendmaterjalid ning teoreetilise kirjanduse küsitlusuuringute kaardistuse planeerimiseks ning küsitlusuuringutes kasutatava kvaliteedihindamisüsteemi välja töötamiseks ning kaardist süstemaatiliselt olemasolevad haridusvaldkonna uuringud tuues esile sihtrühmad, valimid, teemad ning andes hinnangu andmete kättesaadavusele, kvaliteediline ning kasutusvõimalustele edasisteks analüüsideks. Praktikarühma töö andis hea sisendi ning on esimeseks etapikt HTM ja Haridus- ja Noorteameti edasisele tegevusele, milleks on nt registriandmete kasutusvõimaluste kaardistus.
Projekti tulemusel valminud juhendmaterjal ning ülevaade läbi viidud küsitlusuuringutest on oluline, sest ühte kohta on koondatud kõik vastava valdkonna uuringute info ning edasiste uuringute planeerimisel ja võrdlevate analüüside teostamiseks on tegemist unikaalse andmekoguga, mis on kasulik nii valdkonna spetsialistidele, teadlastele kui haridusvaldkonnast huvitatud inimestele laiemalt.
Üliõpilased Margit Grauen, Heli Orav, Marliis Odamus, Karen Alamets.
2) Disainmõtlemise ja –juhtimise praktika raames korraldatud Rohelise Koolisöökla nügimispakett suunab kooliõpilasi tervislikematele toiduvalikutele koolisöökla keskkonnas. Töögrupil valmis ettepanekute pakett koolidele, mille rakendamine võimaldab neil initsieerida ja ellu viia laste toiduvalikuid mõjutavaid nügimistegevusi ning suunata lapsi tervislikumaid toite eelistama. Töögrupp näitas kogu ainekursuse ajal teema vastu üles suurt huvi ja pühendumust. Nügimispaketi valmimise protsessis ja disaini lähteülesande määratlemisel koguti suurel hulgal taustinformatsiooni: tutvuti põhjalikult laste toitumist käsitlevate artiklite ja uuringutega, teiste riikide tegevuspraktikaga, viidi läbi intervjuusid erinevate sidusgruppidega ja küsitlus, millele vastas üle 70 lapse.
Saadud tulemuste kategoriseerimisel töötati välja ettepanekute kogum „Rohelise koolisöökla nügimispakett“, mida koolidel on võimalik vähese kuluga ellu rakendada. Pakett sisaldab ka ettepanekuid, mis eeldavad suuremaid investeeringuid ning häid nippe koolijuhtidele ja kokkadele, kes on planeerimas ümberkorraldusi lastele tervislikemate toiduvalikute pakkumisel.
Üliõpilased Britt Vahter, Piret Arusaar.
Komisjon soovis sel aastal anda välja ka eriauhinna, mille nimeks sai "Järjepidev Värskus", ja selle võitjaks väljaande "Peegel" tiimi. Nominatsioonis oli põhjenduseks toodud "sest see on lihtsalt nii äge". Sellega on väga raske vaielda! Peegli tegemistes osalevad tudengid hoiavad väljaande taset ühtlaselt väga kõrgel ning pakuvad sageli ajakirjanduslikku sisu, mille üle neid õpetav instituut väga uhke saab olla.