13. juunil kaitseb Maria Murumaa-Mengel oma doktoriväitekirja

13. juunil 2017 kell 15.00 kaitseb TÜ senati saalis Maria Murumaa-Mengel doktoriväitekirja ”Managing Imagined Audiences Online: Audience Awareness as a Part of Social Media Literacies” („Kujutletavate auditooriumite tajumine sotsiaalmeediapädevuste osana”) filosoofiadoktori kraadi taotlemiseks meedia ja kommunikatsiooni erialal.

Juhendaja: professor Andra Siibak (PhD)

Oponent:  dotsent Elisabeth Staksrud (PhD), Oslo Ülikool, Norra

Kokkuvõte

Doktoritöö eesmärk on uurida, kuidas inimesed tajuvad ja konstrueerivad sotsiaalmeediasuhtluses oma kujutletavaid auditooriume ning millised kesksed sotsiaalmeediapädevused auditooriumi tajumisega seonduvad. Lisaks käsitletakse töös loovuurimismeetodi metodoloogilisi võimalusi ning uurija rolli tundlike teemade uurimisel.

Sotsiaalmeedias toimub pidev ja massiline tehnoloogia poolt vahendatud ühisjälgimine, kus kõik kasutajad jälgivad kõiki. Väärettekujutus enda sotsiaalvõrgustikus tehtud postituste auditooriumist on põhjustanud mitmeid kurikuulsaks saanud nn avaliku häbistamise juhtumeid, mis on toonud postitajale kaasa eraelulisi või tööalaseid probleeme. Sotsiaalvõrgustikes infot jagades keskendutakse reeglina kujutletava auditooriumi „ideaalsete lugejate“ ootustele ja eeldatavatele reaktsioonidele, st vastuvõtjatele, kes jagavad sõnumi saatja poolt tajutud norme ja väärtusi. Sageli on infole ligipääs ka „košmaarsetel lugejatel“, kes ei pruugi maailma mõtestada sarnasel viisil ja seega tõlgendavad saadetud sõnumeid ka oodatust erinevalt.

Kvalitatiivseid meetodeid kasutades uurisin teemat noorte ning nende košmaarsete lugejate, õpetajate kaudu. Noorte jaoks on tehnoloogia poolt vahendatud sotsiaalsus norm, mille juurde kuulub ka enda kohta kõikvõimaliku info jagamine ning vigade tegemine. Ootuspäraselt ei mõista õpetajad nooremate eagruppide poolt omaks võetud uusi norme täiel määral ning sildistavad noori ühelt poolt „võimekateks diginoorteks“, kelle oskustega võistelda ei suudeta, kuid samaaegselt ka „hukkaläinud nooruseks“, kelle online-käitumine tekitab hämmingut.

Kui õpetajad eelistavad eelkõige privaatsust kaitsvaid strateegiaid, mis põhinevad enesetsensuuril ja info leviku kontrollimise püüdel, siis noorte praktikad on mitmekesisemad ning kohati eelistatakse info peitmise asemel peita hoopis sõnumi tähendust või andmeid hägustada.

Doktoritöös on välja toodud alapädevusteks jagunevad laiemad sotsiaalmeediapädevused. Need hõlmavad endas: teadlikkust auditooriumite erinäolisusest; infole ligipääsu võimaldavaid ja piiravaid strateegiaid; iseenda rolli mõtestamist massilise ühisjälgimise osalisena; oskust teatud hetkel teadlikult auditooriumi liikme rollist välja astuda.

URI: http://hdl.handle.net/10062/56324

Lisainfo: Maiu Reinhold, õppekorralduse spetsialist, maiu.reinhold@ut.ee737 5697