5. klassi teemad: algoritmi mõiste ja mõju selgitamine; valeinfo tunnused ja internetis nähtu kriitiline hindamine.
ALGORTIMIDE MÄNG. Eesmärk on selgitada lastele, kuidas algoritmid töötavad ja mõjutavad sotsiaalmeedias nähtavat sisu.
Sissejuhatus: küsige lastelt, milliseid sotsiaalmeediaplatvorme ja mänge nad internetis kasutavad. Tutvustage lühidalt, mis on algoritmid ja kuidas need mõjutavad internetis nähtavat sisu.
Kokkuvõte: arutlege, mis on algoritm ja kuidas see mõjutab sotsiaalmeedias nähtavat sisu. Selgitage, kuidas algoritmid võivad levitada ka valeinfot.
VALEINFO TEKKIMISE JA LEVIMISE MÄNG. Meeskonnamäng, mis annab lastele tunnetuse sellest, kui lihtsalt võib valeinfo tekkida ja liikvele minna.
Valmistage ette iga lapse jaoks üks alus, mille ühel poolel on tegelaskuju ja teisel pool neli küsimust. Kahele küsimusele kinnitage krõpsukleepsuga vastused.
Mängu lõppedes istutakse ringi. Õpetaja palub lastel oma sõnadega seletada, mida nad teada said. Arutletakse, kui erinevalt saab sama asja kohta öelda (nt mängus ei öelnud keegi otse välja, et tegevus toimus raamatukogus, vaid vihjati sellele teiste sõnadega) ning mismoodi võib tekkida ja levida valeinfo.
Printimismaterjal: https://drive.google.com/drive/folders/1ZOg2PATyZxoKV9jmnZ419J643EwtJdGc?usp=sharing
VALEINFO ÜMBERPÖÖRAMISE MÄNG. Eesmärk on kinnistada just õpitud valeinfo tunnuseid.
Valmistage ette viis erinevat valeinfo tunnuseid meelde tuletavat paberit ja printige need nii palju, et igale lapsele jaguks üks paber. Paberi teine pool jätke tühjaks.
Printimismaterjal:
Eripedagoogika ja logopeedia bakalaureuse õppekava 3. aasta tudeng Katriin Kersen soovitab keerukamate tegevuste puhul jagada lastele infot osade kaupa, mitte kõik korraga. Samuti tasub mänguvahendid aeg-ajalt üle käia ning nende tekste, visuaale vastavalt laste tagasisidele korrigeerida.
Pärast kolme järjestikkust tundi kajavates ruumides läheb hääl lõpuks kähedaks. “5. klassid on juba parajad lobamokad ja vembutajad ning enda energia ja hääle säästmiseks on teinekord mõistlikum hoopis ise hetkeks vait olla ja võtta moment mõtete koondamiseks, kui et õpilastest pidevalt üle rääkida,” jagas Kersen head nippi.
Osula Põhikooli õpetajate sõnul oli 5. klassi õpilaste mängusessioon huvitav. Õpilased hindasid algoritmide mängu 5 punkti vääriliseks ning valeinfo levimise (telefonikaantega) mäng sai 4,5 punkti. Räpina Ühisgümnaasiumi õpilaste tunnetuse kohaselt on neile juba eelnevalt külalistunni teemadel korduvalt räägitud, aga leidus ka tegevusi, mis kõnetasid. Üldiselt arvati, et oli huvitav ning ka õpetajate hinnang oli positiivne. Väätsa Põhikooli õpilased olid õpetajate sõnul kaasatud ja aktiivselt kaasa mõtlemas.
Meediaklubi projekti toetab Saksamaa Liitvabariigi Suursaatkond Eestis.