3.-4. klassi teemad: kahjulik ja kiuslik internetisuhtlus; loata pildistamine, filmimine ning privaatse info jagamine internetis; valeinfo tunnused ja internetis nähtu kriitiline hindamine.
INTERNETIS VIISAKALT SUHTLEMISE MÄNG. Eesmärk on anda lastele võimalus kogeda, kuidas internetis öeldud sõnad teda ennast ja kaaslasi mõjutavad.
Printimismaterjal:
VALEINFO TEKKIMISE JA LEVIMISE MÄNG. Meeskonnamäng, mis annab lastele tunnetuse sellest, kui lihtsalt võib valeinfo tekkida ja liikvele minna.
Valmistage ette iga lapse jaoks üks alus, mille ühel poolel on tegelaskuju ja teisel pool neli küsimust. Kahele küsimusele kinnitage krõpsukleepsuga vastused.
Mängu lõppedes istutakse ringi. Õpetaja palub lastel oma sõnadega seletada, mida nad teada said. Arutletakse, kui erinevalt saab sama asja kohta öelda (nt mängus ei öelnud keegi otse välja, et tegevus toimus raamatukogus, vaid vihjati sellele teiste sõnadega) ning mismoodi võib tekkida ja levida valeinfo.
Printimismaterjal: https://drive.google.com/drive/folders/1ZOg2PATyZxoKV9jmnZ419J643EwtJdGc?usp=sharing
VALEINFO ÜMBERPÖÖRAMISE MÄNG. Eesmärk on kinnistada just õpitud valeinfo tunnuseid.
Valmistage ette viis erinevat valeinfo tunnuseid meelde tuletavat paberit ja printige need nii palju, et igale lapsele jaguks üks paber. Paberi teine pool jätke tühjaks.
Printimismaterjal:
Eripedagoogika ja logopeedia bakalaureuse õppekava 3. aasta tudeng Katriin Kerseni kogemus näitab, et kui mängus on vaja õpilased paaridesse jagada, siis mõistlikum on lubada lastel endale ise paarilised leida. Samas mänguvahendid tasub õpilastele juhuse tahtel kiiresti kätte jagada, sest värvi või tegelaskuju valimisse võivad õpilased pikaks ajaks takerduda.
Ta soovitab arvestada, et teoreetiliselt 10 minutit kestvad mängud võtavad tegelikult palju vähem aega. “Jälgin seda, kuidas õpilased tegutsevad ja lasen neil toimetada 10 minutit vaid siis, kui nad tõesti tegelevad mängu sisuga. Kui näen, et nad hakkavad mänguvahenditega tegema kõrvalisi tegevusi või niisama ringi jaurama, siis kutsun lapsed taas kokku. Vahel on selleks kulunud u 5 minutit,” jagas Kersen kogemusi.
Elva Gümnaasiumi õpetajatele meeldis, et õpe oli mänguline ja tegevused vaheldusrikkad. Vastseliina Gümnaasiumist saadud tagasiside oli samuti positiivne. Õpetajate sõnul kõnetasid kõik teemad lapsi ja tudengid said rühmatööde organiseerimisega hästi hakkama. Saverna Põhikooli õpetajad kiitsid kõiki tegevusi. Pedagoogid lisasid, et lastele tekitas kõige rohkem elevust nende poolt kasutatavate mängude ja suhtluskanalite nimetamine. Samas anti neile ka ülevaade, kuidas nimetatud kohtades turvaliselt tegutseda. Väätsa Põhikooli õpetajad soovitaksid selliste tegevuse läbiviimiseks muretseda klassiruumist suuremad ja tühjemad ruumid. Valga Põhikooli õpetajad ja lapsed jäid õpitubadega väga rahule.