Doktoriõppe eesmärk on viia doktorandi teadmised ja oskused rahvusvahelises teadusruumis tunnustatud kõrgprofessionaali tasemele. Doktorite peamised karjäärivõimalused on töö õppejõu või teadlasena Tartu Ülikoolis ja teistes teadusasutustes või juhtivspetsialistina väljaspool akadeemilist sfääri. Doktorikraadiga spetsialisti hariduse põhikomponentideks on tippteadmised ja oskused teadustööks oma erialal, lai teaduslik maailmakäsitlus ning arendus-, juhtimis- ja pedagoogilise töö pädevus.
Alates 2022/2023. õppeaastast on ühiskonnateaduste instituudis võimalik õppida sotsiaalteaduste doktoriõppe programmis kahel erialal:
1) meedia ja kommunikatsioon
2) sotsioloogia
Meedia ja kommunikatsiooni erialal on võimalik teha teadustööd meedia-ja kommunikatsiooniuuringute, ajakirjanduse ning kriitiliste andmeuuringutega seonduvatel teemadel. Süvendatult on võimalik uurida interdistsiplinaarseid lähenemisi kombineerivaid teemasid, mis on seotud kaasaegses meedia-ja digitehnoloogiate rikkas ühiskonnas toimuvate muutustega.
Sotsioloogia eriala võimaldab pühenduda teadustööle sotsioloogia eri valdkondades (näiteks kestlikkuse, põlvkondade, perekonna-, lapsepõlve-, meedia-, militaarsotsioloogia alal) ja sotsioloogiaga interdistsiplinaarselt seotud aladel ning uurida erinevaid aktuaalseid probleeme tänapäeva kiiresti muutuvas ja andmestuvas ühiskonnas.
Info doktoriõppesse sisseastumise kohta leiad Tartu Ülikooli kodulehelt.
Ülevaate Tartu Ülikooli doktoriõppest (programmidest, eeskirjadest, õpingute kavandamisest, stipendiumidest ja paljust muust) leiad Tartu Ülikooli kodulehelt.
Detailsema info doktoriõppe korralduse kohta sotsiaalteaduste valdkonnas leiad sotsiaalteaduste valdkonna doktoriõppe keskuse lehelt.
Doktoriõppekava kohta alates 2022/2023 sisseastunule leiad sotsiaalteaduste valdkonna doktoriõppe keskuse lehelt.
Doktoriõppekavad enne 2022/2023 sisseastunutele
NB! Enne 2022/2023 õppeaastat avatud doktoriõppekavad suletakse 31.08.2028.
Kõikide seminaride algus on kell 14.15.
Kevadsemestri 2024/2025 atesteerimiste kuupäevad
26. august 2025 - meedia ja kommunikatsioon
27. august 2025 - sotsioloogia
Sügissemestri 2025/2026 atesteerimise kuupäevad
sotsioloogia 28.01.2026
meedia ja kommunikatsioon 27.01.2026
Doktorandid | |||
Meedia ja kommunikatsiooni õppekava | |||
Nimi | Teema | Vastutav juhendaja | Juhendaja |
Liis Auväärt | Eesti ajakirjanike andmepädevus COVID-19 kriisi kajastamise näitel
| kaasprofessor Ragne Kõuts-Klemm | |
Juta Jaani | Koolikultuuri kommunikatiivsete praktikate analüüs
| professor Halliki Harro-Loit | |
Marten Juurik | Distantsi kategooria moraalses otsustuses
| professor Halliki Harro-Loit | |
Kaisa Jõgeva | Kliimasäästlike tulevike loome ekspertide ja noortega ning tähenduse vahendamine demokraatlikus ühiskonnas
| professor Triin Vihalemm | kaasprofessor Margit Keller |
Katrin Kannukene | Eesti üldhariduskooli õpilaste andmestumine ja andmepõhine jälgimine
| professor Andra Siibak | |
Leene Korp | Koolipäeva liikuvamaks muutmise praktikapõhine analüüs
| kaasprofessor Marko Uibu | professor Triin Vihalemm |
Mihhail Kremez | Meedia ja auditooriumid tänapäevases inforuumis toimijatena: Venemaad ja Eesti-Vene suhteid kajastavad uudised ning nende tajumine
| kaasprofessor Ragne Kõuts-Klemm | |
Kärt Kunnus | Väärtuste muutumine infoühiskonna ja sotsiaalse aja kiirenemise kontekstis
| professor Triin Vihalemm | professor Veronika Kalmus |
Brit Laak | Jutustajate perspektiivid ja narratiivi intensiivsus Eesti teleajakirjanduses
| professor Halliki Harro-Loit | |
Eleri Lõhmus | Visuaalne pädevus audiovisuaalse sisuloome kontekstis: tõenduspõhise metoodika väljatöötamine | professor Halliki Harro-Loit | dr Reijo Kupiainen |
Martin Meitern | Geeniandmete kasutamine sisendina tervisekäitumise muutmisel | kaasprofessor Sten Hansson | professor Lili Azin Milani, kaasprofessor Andero Uusberg |
Reet Mägi (ekstern) | Ülikoolimuuseumi rollid teaduse kommunikeerimises ja suhetes partneritega Tartu ülikooli loodusmuuseumi näitel
| professor Pille Pruulmann-Vengerfeldt (Malmö Ülikool) | dr Krista Lepik |
Martin Aleksander Noorkõiv | Teooriapõhine sekkumine sotsio-tehniliste siirete juhtimiseks
| kaasprofessor Margit Keller | professor Laur Kanger |
Age Rosenberg (ekstern) | Organisatsioonimuutus: mõtestades kommunikatsiooni ja sotsiaalseid praktikaid
| kaasprofessor Margit Keller | |
Sander Salvet (ekstern) | Piiriülese motiilsuse süvameediastumine
| kaasprofessor tenuuris Anu Masso (TalTech) | |
Virgo Siil | Aeglase ajakirjanduse võimalikkus väikeriigis
| kaasprofessor Ragne Kõuts-Klemm | |
Mari-Liis Tikerperi (ekstern) | Hariduskommunikatsioon ja koolide kommunikatsioonijuhtimine
| professor Andra Siibak | |
Tiina Vahtras (ekstern) | Soolist võrdõiguslikkust toetavad ja õõnestavad diskursiivsed strateegiad meediatekstides ning noorte eagrupis | kaasprofessor Maria Murumaa-Mengel | professor Raili Marling |
Sotsioloogia õppekava | ||||
Nimi | Teema | Vastutav juhendaja | Juhendaja | |
Gabriel Alberto Ceballos Rodríguez | Kaherahvuseliste perekondade kahekultuurilise identiteedi kujunemine ja intergratsioon Eestis
| kaasprofessor Mare Ainsaar | kaasprofessor Marko Uibu | |
Eleri Lillemäe | Ajateenistus elutee osana - agentsus militaarsüsteemis
| professor Kairi Kasearu | professor Eyal Ben-Ari | |
Helina Maasing (ekstern) | Koolinoorte poliitilise tolerantsuse hindamine, kui üks võimalik meede noorte äärmusluse ennetamiseks
| kaasprofessor Mare Ainsaar | ||
Tambet Muide | Eesti modernse transpordisüsteemi areng Suurte Siirete perspektiivist
| professor Olaf Mertelsmann | dr Aro Velmet | |
Kristi Nero | Haavatavus hädaolukordades: sotsiaalselt tõrjutud inimeste kogemused Covid-19 pandeemias
| professor Kati Orru | dr Tor-Olav Nævestad | |
Heidi Paabort | Avaliku sektori võrgustunud ja kestlike tugisüsteemide poliitikaloome ning tulemuslikku elluviimist soodustavad tegurid kohalikul tasandil tööks noortega, kes ei õpi ega tööta
| kaasprofessor Mai Beilmann | teadur Dagmar Narusson | |
Merle Purre (ekstern) | Vaimse tervise probleemid ja stigma: abi otsimine, seostuvad tegurid ja hoiakud Eestis | dr Diva Eensoo | emeriitdotsent Anu Aluoja | |
Andra Reinomägi | Laste heaolu mõjutavad tegurid laste perspektiivist lähtuvalt
| professor Kairi Kasearu | kaasprofessor Dagmar Kutsar | |
Sten Torpan | Riigiasutuste infokäitumine hädaolukordade ennetamisel ja haldamisel: valeinfoga toimetulek Eestis ja Euroopas
| professor Kati Orru | kaasprofessor Sten Hansson | |
Andre Uibos | "Kiire uus meedia": multimodaalse kommunikatsiooni isomorfismist kiirendusühiskonnaga
| professor Veronika Kalmus | dr Alexandra Milyakina |
Sotsiaalteaduste õppekava (meedia ja kommunikatsiooni eriala)
Nimi | Teema | Vastutav juhendaja | Juhendaja |
Maia Klaassen | Oletusest tõenduspõhise lähenemiseni: meedia ja infokirjaoskuse tegevuste analüüsimudel | dr Marju Himma | |
Ebe Pilt | Rahvusvahelise teadusinfo vahendamine Eesti keele-, kultuuri- ning meediaruumis | dr Marju Himma | |
Diana Poudel | Ühiskonna vastupanuvõime tõstmine psühholoogilise mõjutustegevuse osas kogukondlike võrgustike kaasamise kaudu | kaasprofessor Maria Murumaa-Mengel | |
Kaarel Lott | Noorte „tumedad“ veebipraktikad meedia- ja infopädevuste kontekstis | kaasprofessor Maria Murumaa-Mengel | professor Raili Marling |
Valeri Nuust | Loovkirjutamise avaldumine eesti ajakirjanduses 1925-2025 | kaasprofessor Ragne Kõuts-Klemm | dr Tiit Hennoste |
Kristina Seimann | Haavatavad sihtrühmad, nende infotarbimise harjumused ning kommunikatsioonipraktikad vaktsineerimise teadlikkuse kasvatamiseks valeinfo leviku tingimustes | professor Andra Siibak | |
Lee Raudsepp | Tehnoloogilise ülemvõimu kindlustamine: „täiesti legaalsete“ õiguslike võtete väärkasutamine | dr Kristjan Kikerpill | professor Andra Siibak |
Michael Christopher Cronin | Infosõja narratiivid, strateegiad ja vastumeetmed | professor Andra Siibak | kaasprofessor Rajesh Sharma |
Sotsiaalteaduste õppekava (sotsioloogia eriala)
Nimi | Teema | Vastutav juhendaja | Juhendaja |
Kadi Kass | Vaimse tervise raskusega inimeste kokkupuuted ja vajadused kohanemiseks kogukonnas | dr Dagmar Narusson | |
Kristjan Silm | Laiapindne riigikaitse - kaitsetahe ja elanikkonna kaasatus riigikaitses | professor Kairi Kasearu | |
Ida Joao-Hussar | Haavatavate kogukondade kaasamine ja võimestamine kriisihalduses krooniliselt haigete näitel | dr Oliver Nahkur | professor Kati Orru |
Maria Žuravljova | Riskitingimustes kasvanud laste ja noorte õigused kasvada riskivabaskeskkonnas: kinniste lasteasutuste, vangla ja asenduskodu sisekliima mõõtmine, hindamine ja parandamine | kaasprofessor Judit Strömpl | dr Kadri Soo |
Ingeliis Siimsen | Arenguseire kriisiplaneerimises: metodoloogilised probleemid ja lahendused Euroopas | professor Kati Orru | kaasprofessor Sten Hansson |
Liina Maurer | Tööstusliku modernsuse areng võrdlevas perspektiivis, 1900-2025 | professor Laur Kanger | dr Artjoms Šeļa |
Bogdana Androsjuk | Ida-Viru õiglase üleminekuga kaasnevad tööturu muutused ja võimalused | professor Triin Vihalemm | dr Avo Trumm |
Kristi Asser | Heasse lapsepõlve sotsiaalse investeerimise mudel sotsiaalse võrdsuse ja õigluse raamistikus: panus Eesti valdkondadeülese laste heaolu näidikulaua arendamisse | dr Oliver Nahkur | kaasprofessor Dagmar Kutsar |
Anna Helena Liiv | Tööstuslik moderniseerumine Eestis, 1900-2025 | dr Aro Velmet | |
Ahmed Atia Rezk | Ülikoolide ja linnade vaheline koostöö linnade kriisijuhtimises nende kerksuse tõstmiseks | professor Kati Orru | professor Aveliina Helm, kaasprofessor Age Poom ja professor Niki Frantzeskaki (Utrechti Ülikool) |
VASTU VÕETUD Tartu Ülikooli
sotsiaalteaduste valdkonna nõukogus
15.09.2022
I. Üldpõhimõtted
II. Atesteerimiskomisjoni töökord
III. Atesteerimine
IV. Doktoriõppes õppija edasijõudmise hindamine
116.2 vastavasse väljaandesse, va doktoriõppe eeskirja punktis 120 nimetatud juhtudel.
V. Enne 2022/2023. õppeaastat avatud doktoriõppekavade alusel doktoriõppes õppijate edasijõudmise hindamine ainepunktides