Doktoriõppe eesmärk on viia doktorandi teadmised ja oskused rahvusvahelises teadusruumis tunnustatud kõrgprofessionaali tasemele. Doktorite peamised karjäärivõimalused on töö õppejõu või teadlasena Tartu Ülikoolis ja teistes teadusasutustes või juhtivspetsialistina väljaspool akadeemilist sfääri. Doktorikraadiga spetsialisti hariduse põhikomponentideks on tippteadmised ja oskused teadustööks oma erialal, lai teaduslik maailmakäsitlus ning arendus-, juhtimis- ja pedagoogilise töö pädevus.
Alates 2022/2023. õppeaastast on ühiskonnateaduste instituudis võimalik õppida sotsiaalteaduste doktoriõppe programmis kahel erialal:
1) meedia ja kommunikatsioon
2) sotsioloogia
Meedia ja kommunikatsiooni erialal on võimalik teha teadustööd meedia-ja kommunikatsiooniuuringute, ajakirjanduse ning kriitiliste andmeuuringutega seonduvatel teemadel. Süvendatult on võimalik uurida interdistsiplinaarseid lähenemisi kombineerivaid teemasid, mis on seotud kaasaegses meedia-ja digitehnoloogiate rikkas ühiskonnas toimuvate muutustega.
Sotsioloogia eriala võimaldab pühenduda teadustööle sotsioloogia eri valdkondades (näiteks kestlikkuse, põlvkondade, perekonna-, lapsepõlve-, meedia-, militaarsotsioloogia alal) ja sotsioloogiaga interdistsiplinaarselt seotud aladel ning uurida erinevaid aktuaalseid probleeme tänapäeva kiiresti muutuvas ja andmestuvas ühiskonnas.
Info doktoriõppesse sisseastumise kohta leiad Tartu Ülikooli kodulehelt.
Ülevaate Tartu Ülikooli doktoriõppest (programmidest, eeskirjadest, õpingute kavandamisest, stipendiumidest ja paljust muust) leiad Tartu Ülikooli kodulehelt.
Detailsema info doktoriõppe korralduse kohta sotsiaalteaduste valdkonnas leiad sotsiaalteaduste valdkonna doktoriõppe keskuse lehelt.
Doktoriõppekava kohta alates 2022/2023 sisseastunule leiad sotsiaalteaduste valdkonna doktoriõppe keskuse lehelt.
Doktoriõppekavad enne 2022/2023 sisseastunutele
NB! Enne 2022/2023 õppeaastat avatud doktoriõppekavad suletakse 31.08.2028.
Kõikide seminaride algus on kell 14.15.
Kevadsemestri 2024/2025 atesteerimiste kuupäevad
26. august 2025 - meedia ja kommunikatsioon
27. august 2025 - sotsioloogia
Sügissemestri 2025/2026 atesteerimise kuupäevad
sotsioloogia 28.01.2026
meedia ja kommunikatsioon 27.01.2026
Ühiskonnateaduste instituudis toimub ühine konkurss meedia ja kommunikatsiooni ning sotsioloogia erialadele, kandideerimiseks on avatud 5 õppekohta.
Teema võib valida instituudi poolt eelnevalt välja pakutud teemade hulgast, aga võib kandideerida ka muu teemaga. Teema peaks olema seotud instituudi peamiste uurimisvaldkondadega. Mitmed väljapakutud teemad on interdistsiplinaarsed ja kandidaat otsustab ise, kummale erialale ta kandideerib. Eriala valikul on kandidaadil soovitav lähtuda enda erialasest taustast ja huvist ning vajadusel ka juhendajaga nõu pidada.
Doktoriõppesse kandideerijatel (ka nendel, kes valivad teema instituudi poolt eelnevalt välja pakutud teemade hulgast) palume enne dokumentide esitamist kontakteeruda potentsiaalse juhendajaga.
Doktoritöö tugineb rahvusvahelise teadlasvõrgustiku EU Kids Online Euroopa riikides korraldatava võrdlusuuringu III uuringulaine kvantitatiivsetele ja/või kvalitatiivsetele andmetele (kogutud 2025. aastal), mis hõlmavad nii tehnoloogia kasutamist meediastunud ja andmestunud ühiskonnas kui ka digimaailma võimalusi ja riske; oskuseid, teadmisi ja hoiakuid; internetikasutuse sotsiaalset vahendamist ning laste ja noorte vaimset heaolu. Osa värsketest andmetest on võimalik võrrelda varasemate uuringulainete andmetega (2010. ja 2018. aastast).
Võimalikud juhendajad: professor Veronika Kalmus, professor Andra Siibak, teadur Signe Opermann
Teema on otseselt seotud algava rahvusvahelise CHANSE-meetme projektiga PROMISE („Edendades eelteismeliste, teismeliste ja noorte täiskasvanute heaolu: täiustatud sotsiaalmeediapoliitikate suunas“, 2025–2027), mis uurib noorte sotsiaalmeedia kasutamise ja vaimse heaolu seoseid sotsiaalses, kultuurilises ja poliitikakujunduse kontekstis. Peamised uurimismeetodid on kirjanduse analüüs ja fookusgrupp-intervjuud noortega (vanuses 10–25) viies Euroopa riigis (Eesti, Austria, Hispaania, Saksamaa, Ühendkuningriik), mis keskenduvad noorte kogemustele, ootustele ja probleemidele seoses sotsiaalmeedia kasutamisega.
Võimalikud juhendajad: professor Veronika Kalmus, teadur Signe Opermann
Teema on seotud ETAgi rühmagrandiga „Kuidas Covid-19 piirangutega kaasnenud muutused koduses digi- ja keelekeskkonnas mõjutavad lapse arengut ja heaolu“ (2023–2027) ja selle raames on võimalik uurida seoseid laste ekraaniseadmete kasutamise, selle vanemliku vahendamise ning vanemate kasvatusväärtuste ja -hoiakute vahel (küsimustike andmete põhjal).
Võimalikud juhendajad: professor Veronika Kalmus, professor Tiia Tulviste
Järgmised kolm teemat on uurimisprojekti „Ida-Viru elanike sotsiaalmajanduslik heaolu ning tööjõu seire“ raames. Projekt kuulub Ida Viru ettevõtluse teadmusmahukuse suurendamise toetuse: „Teadusvõimekuse pakkumise arendamine Ida-Virumaal TA võrgustiku loomiseks“ Fookusteema 4 „Ida-Viru siirdeprotsesside seire ja analüüs“ koosseisu. Uuringu eesmärk on selgitada, missugune on Ida-Viru tööjõu vajadus ja - pakkumine muutuvates tingimustes, millised on Ida-Viru elanike (ümber)õppe-valmidus, rändekavatsused, ettevõtlikkus, paigakiindumus, suhtumine piirkonna eri arenguteedesse ning siirdeprotsessi olulisematesse sekkumismeetmetesse? Kasutatavad meetodid hõlmavad nii kvalitatiiv- kui kvantitatiivuuringuid. Kuna tegemist on T &A projektiga, täpsustuvad teemad teostuse käigus.
Võimalikud juhendajad: professor Triin Vihalemm, kaasprofessor Margit Keller, kaasprofessor Marko Uibu
Lapsed elavad oma "tavalist elu erakordsetel aegadel" (Millei, Silova & Gannon 2022), mida iseloomustavad hiljutised järsud sotsiaalsed muutused (nt Covid-19 pandeemia ja Venemaa sõda Ukrainas), millel on mõju ka nende lähikeskkonnale (nt perekonnale). Täheldatud on laste vaimse tervise probleemide kasvu ja subjektiivse heaolu vähenemist. Kuna lapse heaolu peamised allikad peituvad tema lähisuhetes (nt Nahkur & Kutsar 2019; Lee & Yoo, 2015), on oluline uurida nende suhete toimimist praegusel erakordsel ajal, eriti lapse vaatenurgast lähtuvalt ja lapse subjektiivse perevõrgustiku lähenemisviisi kasutades (Widmer 1999).
Võimalikud juhendajad: dr Oliver Nahkur ja kaasprofessor Dagmar Kutsar
Allikad:
Nahkur, O. & Kutsar, D. (2019). Social ecological measures of interpersonal destructiveness impacting child subjective mental well-being: Perceptions of 12-year-old children in 14 countries. Child Indicators Research, 12(1), 353−378. DOI: 10.1007/s12187-018-9542-7.
Lee, B. J. & Yoo, M. S. (2015). Family, school, and community correlates of children’s subjective well-being: an international comparative study. Child Indicators Research, 8(1), 151–175.
Millei, Z., Silova, I. & Gannon, S. (2022). Thinking through memories of childhood in (post)socialist spaces: ordinary lives in extraordinary times. Children's Geographies, 20(3), 324–337. DOI: 10.1080/14733285.2019.1648759.
Widmer, E. D. (1999). Family contexts as cognitive networks: A structural approach of family relationships. Personal Relationships, 6(4), 487–503.
Pakutavad teemad on seotud algava ERC Consolidatori projektiga “Tööstusliku modernsuse tõus ja langus” (RiDe). Projekt lähtub Suurte Siirete (Deep Transitions) raamistikust, mis mõtestab industrialiseerumist läbi sotsio-tehniliste süsteemide pikaajalise koosarengu (vt lähemalt siit). Täpsemalt keskenduvad teemad tööstuslikule modernsusele ehk kõiki tööstusühiskondi hõlmavate loodust, teadust ja tehnoloogiat puudutavate uskumuste, normide ja käitumisviiside kogumikule (loe lähemalt siit).
Töö eesmärgiks on uurida tööstusliku modernsusega seonduvate uskumuste pikaajalist arengut (nt keskkonnateadlikkuse kasv, progressi mõiste seostamine teaduse ja tehnoloogiaga) G20 riikides, analüüsides digitaliseeritud ajalehearhiive suurte keelemudelite abil. Tulemused panustavad 1) töörühma loodavasse tüpoloogiasse, mis põhineb suurte tööstusriikide industrialiseerumise arenguradade võrdlusel; 2) indeksisse, mis kõrvutab riike nende tööstusliku modernsuse ajaloolise pärandi põhjal. Teema eeldab metodoloogilist ettevalmistust tekstikaeve tehnikate ja sellega seotud tehniliste oskuste (nt programmeerimine, statistika, API-d) vallas, hõlmates ideaalis ka suurte keelemudelite kasutamist. Viimase puudumisel eeldatakse minimaalselt valmidust omandada vajalikud täiendavad oskused esimese õppeaasta jooksul.
Juhendajad: professor Laur Kanger, Andres Karjus
Töö eesmärkideks on 1) tuvastada teoreetilise ja ajaloolise kirjanduse põhjal mehhanismid (nt tulevikulubadused tehnoloogiate kättesaadavuse osas, kalduvus lappida olemasolevate tehnoloogiate tekitatud probleeme eeskätt uute tehnoloogiatega), mille kaudu tehnoteadust puudutavad valitsevad uskumused, normid ja käitumisviisid pidurdavad kestlike praktikate (nt ringmajandus, energiapiisavus) laiemat levikut; 2) analüüsida nende mehhanismide põimumist ja toimet vähemalt kolme erineva juhtumi (nt geoinseneeria) põhjal. Uuring moodustab osa töörühma laiemast püüdlusest uurida suurt kestlikku pööret takistavaid tegureid. Teema eeldab tööd eri andmeallikatega (nt teaduskirjandus, ajakirjandus, poliitikadokumendid) ning kvalitatiivsete meetodite (nt ekspertintervjuud, protsessianalüüs, juhtumiuuring) rakendamist.
Juhendajad: professor Laur Kanger, Phil Johnstone
Lisateemad
Töö eesmärkideks on 1) tuvastada kirjandusest nišilahendused, mis kõigutavad mõnd tööstusliku modernsuse põhieeldust looduse, teaduse ja tehnoloogia kohta (nt juriidilised õigused loodusele, vastustundlik teadus ja innovatsioon); 2) ühendada need nišid viisil, mis pakub uudse lahenduse mõnele kestlikkusega seonduvale probleemile. Teisisõnu on töö eesmärgiks luua rida “transformatiivseid nišiklastreid”, mis oleksid rakendatavad lähiaastate (5-10 aastat) perspektiivis, kuid võiksid samal ajal rajada teed ulatuslikumale kestlikule pöördele. Uuring haakub sisuliselt Eesti Teadusagentuuri rahastatava suure rühmagrandi “Tööstusliku modernsuse kriis ja teisenemine, 1900-2055” tegevustega, eeskätt nendega, mis puudutavad tööstusliku modernsuse tulevikustsenaariume Eestis (vt. siia). Töö eeldab põhjalikku tutvumist olemasoleva kirjandusega kestlike lahenduste vallas, pidevat suhtlust eri valdkondade ekspertidega ja siirete disaini ning tuleviku-uuringute meetodite kasutamist.
Juhendajad: professor Laur Kanger + teine Suurte Siirete töörühma liige.
Käimasolevate projektide põhiteemaga külgnevad ka mitmed teised uurimisteemad. Võta ühendust professor Laur Kangeriga, kui sulle pakub huvi mõni järgnevatest:
(2025-2029; vastutav täitja prof Kairi Kasearu) uurimisrühm ootab liituma doktorante/nooremteadureid järgnevatel teemadel:
Teema fookuses on küsimused kuidas mõistavad ja tajuvad julgeolekustumist erinevad sotsiaalsed grupid, kuidas muudab see inimeste igapäevaelu praktikaid ning milliseid laiemaid muutusi see toob ühiskonnas kaasa laiemalt, nt polariseerumine, võõrandumine.
Doktoritöö keskmes on küsimus elanikkonna valmidusest panustada riigikaitsesse eristades erineva seotusemääraga gruppe (vabatahtlikud kuni riigikaitsekohustuse kandjad).
Fookuses on meedia ja sotsiaalmeedia kui julgeolekustumist peegeldavad ja võimestavad keskkonnad, julgeolekustumise diskursused, erinevad huvigrupid ja julgeolekustumise narratiivid ning vastanduvad narratiivid kui kognitiivne sõjapidamine, hoiakute polariseerumine.
Doktoritöö keskmes on küsimus, kuidas saavad lapsed hakkama olukorras, kus keskustelud kasvavatest julgeolekuriskidest ja hirmudest seoses Eesti julgeolekuga on igapäevased. Kuidas mõistavad lapsed sõda üldse, lähiriigis toimuvat täiemahulist sõda ja Eesti julgeolekut ning milliseid tähendusi nad neile omistavad?
Võimalikud juhendajad: professor Kairi Kasearu, professor Andra Siibak, professor Triin Vihalemm, kaasprofessor Mai Beilmann, kaasprofessor Ragne Kõuts-Klemm, kaasprofessor Maria Murumaa-Mengel
Kandideerijad on oodatud pakkuma nimetatud valdkondades uudseid uurimisprobleeme ja täpsustama neid võimaliku juhendajaga.
Juhendaja: kaasprofessor Sten Hansson
Aina enam võetakse era- ja avaliku sektori organisatsioonides kasutusele tehisintellektil põhinevaid lahendusi. Kuigi tehisintellektist kiputakse rääkima kui millestki, mis vähendab ja lihtsustab tööd, siis toob see erinevate uuringute põhjal kaasa ka nähtamatut, alahinnatud tööd. Näiteks, mida tähendab andmetöö osas organisatsiooni jaoks juturoboti kasutuselevõtt? Kelle tööd, mille osas ja kuidas see mõjutab? Mida tähendab andmetöö avaliku sektori kontektis?
Täpsem uurimisfookus ja teema sõnastatakse koostöös juhendajaga.
Võimalikud uurimismeetodid: intervjuud, organisatsiooni etnograafia.
Teema on seotud taotletava projektiga.
Juhendaja: dr Maris Männiste
Täpsem teema valitakse koos juhendajaga ühiselt.
Juhendaja: dr Tarmo Strenze
Juhendaja: dr Dagmar Narusson
Juhendaja: dr Dagmar Narusson
(meedia ja kommunikatsiooni eriala, sotsioloogia eriala)
Uurimisprojekt keskendub hädaolukordade ja haavatavuste prognoosimisele, kasutades tuleviku-uuringute ja andmeteaduse metoodikaid, et ennetada ja valmistuda tulevikukriisideks. Projekt selgitab tuleviku-uuringute tehnikate kasutamise kogemusi tuleviku kriisistsenaariumide koostamisel ning ühiskonna haavatavuse ennustamisel Euroopas. Projektis katsetatakse prognoosimeetodeid, et ennustada esilekerkivaid ohustsenaariume ja haavatavuse tegureid pikaajalises perspektiivis. Projektis testib võimalusi prognoosida haavatavust kasutades modelleerimistehnikaid integreeritud riiklike registrite ja andmestike pealt.
Võimalikud juhendajad: professor Kati Orru, kaasprofessor Mihkel Solvak, kaasprofessor Sten Hansson
Hädaolukorrad nagu COVID-19 pandeemia, 2021. aasta Euroopat laastanud üleujutused või Venemaa sõjaagressioonist Ukrainas ajendatud pagulaskriis on tekitanud vajaduse hoolikalt kaaluda kommunikatsiooniga seotud haavatavuse mehhanisme kriisides (Hansson et al., 2020). Uurimisprojekt keskendub individuaalsetele, sotsiaalsetele-struktuurilistele ja oluspetsiifilistele teguritele, mis on erinevates hädaolukordades takistanud teabele juurdepääsu, teabe mõistmist või sellele reageerimist. Lisaks uuritakse projektis, kuidas kriisihaldusasutused on oma strateegiaid ja praktikaid parandanud, et tagada juurdepääs riski- ja kriisiteabele, teabe arusaadavus (sealhulgas aidates ära tunda väärinfot) või kasutades muid strateegiaid kommunikatsioonitõrgete ületamiseks.
Võimalikud juhendajad: kaasprofessor Sten Hansson ja professor Kati Orru
Katastroofiohu tõhusaks vähendamiseks on olulised head suhted ja partnerlus kogukondade ja kriisihaldusasutuste vahel, et tuvastada haavatavuse allikad ja määratleda selle leevendamise strateegiad (ÜRO, 2015). Ülevaade kogukonnaliikmete kaasamisest kriisidele reageerimisse Euroopas toob esile, et reeglid ja ressursid, sealhulgas suutlikkus luua kontakt entusiastlike abistajatega ning nende väljaõpe hõlbustavad abi mõtestatud kaasamist (Nahkur et al., 2022). Hiljutised kriisid näitavad aga ühiskonna polariseerumist seoses valmisolekuga aidata kaasa kriiside lahendamisele. See projekt uurib kriisidest saadud õppetunde inimeste kaasamisel riskide ennetamisse, nende maandamisse või kriisidele reageerimisse. Lisaks kaardistab see tehnikaid ja juhiseid, mida ametiasutused ja kogukonnajuhid kasutavad inimeste ja kogukondade kaasamiseks, paremini valmis olla hädaolukordadeks Eestis ja Euroopas.
Võimalikud juhendajad: professor Kati Orru ja dr Oliver Nahkur
Kriisi süvenedes võib mõjutatud inimeste arv olla märkimisväärne ja inimeste heaolu, tervislik seisund ja igapäevane toimetulek võib olla oluliselt häiritud. Sellistes olukordades eeldatakse, et sotsiaalkaitseasutused tagavad tavateenuste kättesaadavuse, aga toetavad ka neid inimesi, kes on kriiside ajal haavatavasse olukorda sattunud (Orru et al., 2022). Praktikas tegutsevad sotsiaalkaitse töötajad päästeasutuste konsultantidena, kuid nende oskused ja teadmised haavatavas olukorras inimeste vajaduste ja eluolu kohta võimaldaksid neil olla tõhusateks partneriteks kriisihalduse eri faasides (Hay & Pascoe, 2021). Sotsiaalkaitse roll riskide maandamisel, valmisoleku suurendamisel või reageerimisel ja taastumisel on sageli ebaselge. See projekt keskendub nii sotsiaalkaitse õiguslikule alusele kui ka praktilisele korraldusele potentsiaalselt haavatavate isikute väljaselgitamisel ning nende valmisoleku ja reageerimisvõimekuse tõstmisel Eestis ja Euroopas.
Võimalikud juhendajad: professor Kati Orru ja dr Marco Krüger, Tübingeni Ülikool
Kasutatud kirjandus
Hansson, S., Orru, K., Siibak, A., Bäck, A., Krüger, M., Gabel, F., & Morsut, C. (2020). Communication-related vulnerability to disasters: A heuristic framework. International Journal of Disaster Risk Reduction, 51, 101931. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101931
Hay, K., & Pascoe, K. M. (2021). Social Workers and Disaster Management: An Aotearoa New Zealand Perspective. The British Journal of Social Work, 51(5), 1531–1550. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcab127
Nahkur, O., Orru, K., Hansson, S., Jukarainen, P., Myllylä, M., Krüger, M., Max, M., Savadori, L., Nævestad, T.-O., Frislid Meyer, S., Schieffelers, A., Olson, A., Lovasz, G., & Rhinard, M. (2022). The engagement of informal volunteers in disaster management in Europe. International Journal of Disaster Risk Reduction, 83, 103413. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2022.103413
Orru, K., Hansson, S., Gabel, F., Tammpuu, P., Krüger, M., Savadori, L., Meyer, S. F., Torpan, S., Jukarainen, P., Schieffelers, A., Lovasz, G., & Rhinard, M. (2022). Approaches to ‘vulnerability’ in eight European disaster management systems. Disasters, 46(3), 742–767. https://doi.org/10.1111/disa.12481
United Nations. (2015). Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015—2030. United Nations.
Projekti üks eesmärk on analüüsida COVID-19 pandeemia ja Venemaa sõjaagressiooni Ukrainas kajastamist Eesti riiklikes väljaannetes (uuringu jooksul võib teemasid lisanduda). Suuremahuline artiklite analüüs Pythoni (ja TI-ga) võimaldab kaardistada, kuidas neid teemasid Eesti suuremates väljaannetes kajastati. Uuringu teises faasis analüüsime ajakirjanike ja kõneisikute otsuseid ning kaalutlusi kriiside kommunikeerimisel-kajastamisel. Selleks viime läbi intervjuud, milles kogume ajakirjanike ning kõneisikute kogemusi ning kriisikommunikeerimise õppetunde. Uuringu lõpuks valmib analüüs kriiside kommunikeerimisel ja kajastamisel tehtud otsustest ja nende tagajärgedest ning neist johtuvad soovitused nii kõneisikutele kui ka ajakirjanikele.
Juhendaja: dr Signe Ivask
Doktorandid | |||
Meedia ja kommunikatsiooni õppekava | |||
Nimi | Teema | Vastutav juhendaja | Juhendaja |
Liis Auväärt | Eesti ajakirjanike andmepädevus COVID-19 kriisi kajastamise näitel
| kaasprofessor Ragne Kõuts-Klemm | |
Juta Jaani | Koolikultuuri kommunikatiivsete praktikate analüüs
| professor Halliki Harro-Loit | |
Marten Juurik | Distantsi kategooria moraalses otsustuses
| professor Halliki Harro-Loit | |
Kaisa Jõgeva | Kliimasäästlike tulevike loome ekspertide ja noortega ning tähenduse vahendamine demokraatlikus ühiskonnas
| professor Triin Vihalemm | kaasprofessor Margit Keller |
Katrin Kannukene | Eesti üldhariduskooli õpilaste andmestumine ja andmepõhine jälgimine
| professor Andra Siibak | |
Leene Korp | Koolipäeva liikuvamaks muutmise praktikapõhine analüüs
| kaasprofessor Marko Uibu | professor Triin Vihalemm |
Mihhail Kremez | Meedia ja auditooriumid tänapäevases inforuumis toimijatena: Venemaad ja Eesti-Vene suhteid kajastavad uudised ning nende tajumine
| kaasprofessor Ragne Kõuts-Klemm | |
Kärt Kunnus | Väärtuste muutumine infoühiskonna ja sotsiaalse aja kiirenemise kontekstis
| professor Triin Vihalemm | professor Veronika Kalmus |
Brit Laak | Jutustajate perspektiivid ja narratiivi intensiivsus Eesti teleajakirjanduses
| professor Halliki Harro-Loit | |
Eleri Lõhmus | Visuaalne pädevus audiovisuaalse sisuloome kontekstis: tõenduspõhise metoodika väljatöötamine | professor Halliki Harro-Loit | dr Reijo Kupiainen |
Martin Meitern | Geeniandmete kasutamine sisendina tervisekäitumise muutmisel | kaasprofessor Sten Hansson | professor Lili Azin Milani, kaasprofessor Andero Uusberg |
Reet Mägi (ekstern) | Ülikoolimuuseumi rollid teaduse kommunikeerimises ja suhetes partneritega Tartu ülikooli loodusmuuseumi näitel
| professor Pille Pruulmann-Vengerfeldt (Malmö Ülikool) | dr Krista Lepik |
Martin Aleksander Noorkõiv | Teooriapõhine sekkumine sotsio-tehniliste siirete juhtimiseks
| kaasprofessor Margit Keller | kaasprofessor Laur Kanger |
Age Rosenberg (ekstern) | Organisatsioonimuutus: mõtestades kommunikatsiooni ja sotsiaalseid praktikaid
| kaasprofessor Margit Keller | |
Sander Salvet (ekstern) | Piiriülese motiilsuse süvameediastumine
| kaasprofessor tenuuris Anu Masso (TalTech) | |
Virgo Siil | Aeglase ajakirjanduse võimalikkus väikeriigis
| kaasprofessor Ragne Kõuts-Klemm | |
Mari-Liis Tikerperi (ekstern) | Hariduskommunikatsioon ja koolide kommunikatsioonijuhtimine
| professor Andra Siibak | |
Tiina Vahtras (ekstern) | Soolist võrdõiguslikkust toetavad ja õõnestavad diskursiivsed strateegiad meediatekstides ning noorte eagrupis | kaasprofessor Maria Murumaa-Mengel | professor Raili Marling |
Sotsioloogia õppekava | ||||
Nimi | Teema | Vastutav juhendaja | Juhendaja | |
Gabriel Alberto Ceballos Rodríguez | Kaherahvuseliste perekondade kahekultuurilise identiteedi kujunemine ja intergratsioon Eestis
| kaasprofessor Mare Ainsaar | kaasprofessor Marko Uibu | |
Eleri Lillemäe | Ajateenistus elutee osana - agentsus militaarsüsteemis
| professor Kairi Kasearu | professor Eyal Ben-Ari | |
Helina Maasing (ekstern) | Koolinoorte poliitilise tolerantsuse hindamine, kui üks võimalik meede noorte äärmusluse ennetamiseks
| kaasprofessor Mare Ainsaar | ||
Tambet Muide | Eesti modernse transpordisüsteemi areng Suurte Siirete perspektiivist
| professor Olaf Mertelsmann | dr Aro Velmet | |
Kristi Nero | Haavatavus hädaolukordades: sotsiaalselt tõrjutud inimeste kogemused Covid-19 pandeemias
| kaasprofessor Kati Orru | dr Tor-Olav Nævestad | |
Heidi Paabort | Avaliku sektori võrgustunud ja kestlike tugisüsteemide poliitikaloome ning tulemuslikku elluviimist soodustavad tegurid kohalikul tasandil tööks noortega, kes ei õpi ega tööta
| kaasprofessor Mai Beilmann | teadur Dagmar Narusson | |
Merle Purre (ekstern) | Vaimse tervise probleemid ja stigma: abi otsimine, seostuvad tegurid ja hoiakud Eestis | dr Diva Eensoo | emeriitdotsent Anu Aluoja | |
Andra Reinomägi | Laste heaolu mõjutavad tegurid laste perspektiivist lähtuvalt
| professor Kairi Kasearu | kaasprofessor Dagmar Kutsar | |
Sten Torpan | Riigiasutuste infokäitumine hädaolukordade ennetamisel ja haldamisel: valeinfoga toimetulek Eestis ja Euroopas
| kaasprofessor Kati Orru | kaasprofessor Sten Hansson | |
Andre Uibos | "Kiire uus meedia": multimodaalse kommunikatsiooni isomorfismist kiirendusühiskonnaga
| professor Veronika Kalmus | dr Alexandra Milyakina |
Sotsiaalteaduste õppekava (meedia ja kommunikatsiooni eriala)
Nimi | Teema | Vastutav juhendaja | Juhendaja |
Maia Klaassen | Oletusest tõenduspõhise lähenemiseni: meedia ja infokirjaoskuse tegevuste analüüsimudel | dr Marju Himma | |
Ebe Pilt | Rahvusvahelise teadusinfo vahendamine Eesti keele-, kultuuri- ning meediaruumis | dr Marju Himma | |
Diana Poudel | Ühiskonna vastupanuvõime tõstmine psühholoogilise mõjutustegevuse osas kogukondlike võrgustike kaasamise kaudu | kaasprofessor Maria Murumaa-Mengel | |
Kaarel Lott | Noorte „tumedad“ veebipraktikad meedia- ja infopädevuste kontekstis | kaasprofessor Maria Murumaa-Mengel | professor Raili Marling |
Valeri Nuust | Loovkirjutamise avaldumine eesti ajakirjanduses 1925-2025 | kaasprofessor Ragne Kõuts-Klemm | dr Tiit Hennoste |
Kristina Seimann | Haavatavad sihtrühmad, nende infotarbimise harjumused ning kommunikatsioonipraktikad vaktsineerimise teadlikkuse kasvatamiseks valeinfo leviku tingimustes | professor Andra Siibak | |
Lee Raudsepp | Tehnoloogilise ülemvõimu kindlustamine: „täiesti legaalsete“ õiguslike võtete väärkasutamine | dr Kristjan Kikerpill | professor Andra Siibak |
Michael Christopher Cronin | Infosõja narratiivid, strateegiad ja vastumeetmed | professor Andra Siibak | kaasprofessor Rajesh Sharma |
Sotsiaalteaduste õppekava (sotsioloogia eriala)
Nimi | Teema | Vastutav juhendaja | Juhendaja |
Kadi Kass | Vaimse tervise raskusega inimeste kokkupuuted ja vajadused kohanemiseks kogukonnas | dr Dagmar Narusson | |
Kristjan Silm | Laiapindne riigikaitse - kaitsetahe ja elanikkonna kaasatus riigikaitses | professor Kairi Kasearu | |
Ida Joao-Hussar | Haavatavate kogukondade kaasamine ja võimestamine kriisihalduses krooniliselt haigete näitel | dr Oliver Nahkur | kaasprofessor Kati Orru |
Maria Žuravljova | Riskitingimustes kasvanud laste ja noorte õigused kasvada riskivabaskeskkonnas: kinniste lasteasutuste, vangla ja asenduskodu sisekliima mõõtmine, hindamine ja parandamine | kaasprofessor Judit Strömpl | dr Kadri Soo |
Ingeliis Siimsen | Arenguseire kriisiplaneerimises: metodoloogilised probleemid ja lahendused Euroopas | kaasprofessor Kati Orru | kaasprofessor Sten Hansson |
Liina Maurer | Tööstusliku modernsuse areng võrdlevas perspektiivis, 1900-2025 | kaasprofessor Laur Kanger | dr Artjoms Šeļa |
Bogdana Androsjuk | Ida-Viru õiglase üleminekuga kaasnevad tööturu muutused ja võimalused | professor Triin Vihalemm | dr Avo Trumm |
Kristi Asser | Heasse lapsepõlve sotsiaalse investeerimise mudel sotsiaalse võrdsuse ja õigluse raamistikus: panus Eesti valdkondadeülese laste heaolu näidikulaua arendamisse | dr Oliver Nahkur | kaasprofessor Dagmar Kutsar |
Anna Helena Liiv | Tööstuslik moderniseerumine Eestis, 1900-2025 | dr Aro Velmet | |
Ahmed Atia Rezk | Ülikoolide ja linnade vaheline koostöö linnade kriisijuhtimises nende kerksuse tõstmiseks | kaasprofessor Kati Orru | professor Aveliina Helm, kaasprofessor Age Poom ja professor Niki Frantzeskaki (Utrechti Ülikool) |
VASTU VÕETUD Tartu Ülikooli
sotsiaalteaduste valdkonna nõukogus
15.09.2022
I. Üldpõhimõtted
II. Atesteerimiskomisjoni töökord
III. Atesteerimine
IV. Doktoriõppes õppija edasijõudmise hindamine
116.2 vastavasse väljaandesse, va doktoriõppe eeskirja punktis 120 nimetatud juhtudel.
V. Enne 2022/2023. õppeaastat avatud doktoriõppekavade alusel doktoriõppes õppijate edasijõudmise hindamine ainepunktides