Autor:
Kelly Saatmann

8.-9. klassi tegevuskava (45 min)

8.-9. klassi teemad: valeinfo tunnused ja internetis nähtu kriitiline hindamine.

  1. Tunni alguses selgitab õpetaja 15–20 minuti jooksul slaidiesitluse abil, mis on traditsioonilise meedia ja sotsiaalmeedia erinevused; mis on valeinfo, kuidas, miks ja kus see levib; kuidas internetis leiduvat infot kontrollida.
  2. Järgneb 20 minutit kestev simulatsioon, mille jaoks tuleb õpilased jaotada kuude rühma, millest igaühele antakse üks paber. Esimesed viis minutit loevad õpilased ülesannet ja arutavad oma rühmaga, millist sõnumit nad teistele jagada tahavad. Seejärel on õpilastel 5–10 minutit aega klassis ringi käimiseks ja teistega rääkimiseks. Viimased viis minutit jääb töölehe täitmiseks. 
  3. Tunni lõpus on aega viis minutit kokkuvõtte tegemiseks. Simulatsioonist tulevad välja erinevad valeinfo liigid. Õpilastele tuleb selgitada, et nii nagu mängus, on ka päriselus erinevate skandaalide puhul igal sõnavõtjal oma agenda. Õpilane peab olema kriitiline ja jälgima, kes mida räägib. Ajakirjanikud saavad faktide kontrollimise eest palka, mistõttu võib traditsioonilist meediat usaldada.

SIMULATSIOONI MATERJALID SAATE ALLA LAADIDA SIIT JA TÖÖLEHE SIIT.

Soovitused mängude läbiviimiseks

Bioloogia ja elustiku kaitse 2. aasta bakalaureusetudeng Raili Randmäe on tähele pannud, et mõnes klassis on kindlad õpilased välja tõrjutud. “Ole nendele õpilastele toeks, aga ära sunni kedagi mängus osalema. Kui tundub sobiv, võid ülesannet nendega omaette arutada, et seisukohad siiski ära kuulda,” lisab Raili.

Lisaks soovitab Raili olla valmis kõigiks stsenaariumiteks, sest on klasse, kus mängu ei saagi kuidagi toimima. “Anna endast siiski parim ja tea, et see ei ole sinu süü,” julgustab Raili.

Hea nipp tegevuse elavdamiseks on ülesande lõpus arutelu läbi viies ka ise elada rolli sisse ning väljenda entusiastlikult oma huvi teada saada, mis infot keegi levitas või kuulis. “Nii tulevad õpilased paremini kaasa ning tekib potentsiaalselt väga põnevaid, isegi tuliseid, diskussioone,” soovitab Raili.

Bioloogia ja elustiku kaitse 2. aasta bakalaureusetudeng Raili Randmäe
Koolide tagasiside

Viluste Põhikooli õpetajad soovitavad võimaluse korral eeltoodud tunnikava jaoks varuda 2x45 minutit. See võimaldab edastada olulise nn teoreetilise poole ja asjad läbi arutada ning siis aktiivsemalt ja kauem lastel endil tegutseda. Jõgeva Põhikooli õpetajate sõnul õnnestus kõik suurepäraselt - õpilastele meeldis selline vaheldus tavapärasele koolipäevale. Töötubade läbiviijad leidsid kiirelt õpilastega ühise keele.

Osula Põhikooli õpetajad pidasid kõige huvitavamaks valeinfo ära tundmise nippe. Pedagoogidele meeldis, et mängiti läbi elulisi situatsioone. Räpina Ühisgümnaasiumi õpetajad hindasid töötuba teemakohaseks ja harivaks. Saverna Põhikooli õpetajad ütlesid, et töötuba läbi viinud tudengid rääkisid arusaadavalt ning õpilasi julgustati arvamust avaldama. Kokkuvõttes oli äge ja teemakohane mäng. Väätsa Põhikooli õpetaja lausus, et ta on pedagoogina kõige rõõmsam selle üle, et meediatunnis jätkati olulistel teemadel arutelu ja klass sai töötoast kaasa häid mõtteid. 

Tagasi projekti lehe juurde

 

Meediaklubi projekti toetab Saksamaa Liitvabariigi Suursaatkond Eestis.

Image
ÜTI
Image
üti
Kas leidsite vajaliku informatsiooni? *
Aitäh tagasiside eest!